חינוך לאקטיביזם

חינוך לאקטיביזם

“הייה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם” -מהטמה גנדי

בעידן בו ערכי הדמוקרטיה עומדים במבחן, יותר ויותר עוולות מתרחשות בעולם ואנחנו שוקעים יותר ויותר בעולמנו הפרטי, בצרותינו האישיות ובהישרדות יומיומית, חשוב לנו להעלות בקרב הילדים תחושות של דמוקרטיה וצדק לכל, סולידריות, ראיית האחר ועשייה למען.

אנחנו משתדלים להעביר את ערכי הדמוקרטיה וללמד את הילדים להכיר את יכולותיה ומגבלותיה, וללמוד לשחות בה. זאת תוך שיח פתוח אודות המעגלים בחיינו ובחינתם, התגייסות למען האחר ובחינה כנה של עוולות חברתיות, בין אם נוגעות בנו באופן אישי, ובין אם לא.

"מחאת הילדים" - מחאה כנגד מחירי פעילויות הקיץ

ביולי 2018 הגיעו הילדים בוקר אחד והתלוננו שההורים שלהם לא לוקחים אותם לפעילויות בקיץ בטענה ש”זה יקר”. הילדים קיטרו, ובצדק, שהכל יקר בקיץ, ושזה הזמן שלהם לבלות ולהנות ובמקום זה הם “תקועים” שעות רבות בבית. העלנו לדיון את הנושא והתחלנו לפרק אותו – מה הוא מחיר יקר? האם הוא מוצדק? מה הם השיקולים של המתמחרים? מי מחליט על המחירים? למי יש את הכוח לשנות?

דיברנו על מחאות צרכנים ונתנו דוגמאות על “המחאה החברתית” (מחאת הדיור) של 2011, “מחאת החקלאים” של 2016 ו”מחאת הקוטג’” של 2011. הסברנו על חרם צרכנים, על הקמת כוח נגדי ותחרות בריאה כחלק חשוב בצמיחת הכלכלה. 

הילדים החליטו לקיים מחאה משלהם – “מחאת הילדים”, הכינו שלטים, תלו אותם, כתבו שירי מחאה ועוד.

הדמיית בחירות

בספטמבר 2019, לקראת בחירות שניות (טוב, עוד לא ידענו שיהיו גם שלישיות..), דיברנו עם הילדים על היכולת להצביע ולהשפיע, על איך מתנהל קלפי, איך מורכבת הכנסת, וכן הלאה. הילדים נחלקו לקבוצות (מפלגות), הכינו מצע ונאמו מול כולם, ולבסוף כולנו ניגשנו להצביע מאחורי הפרגוד.

קלפי מתנה למועצה - מה היינו רוצים לראות בבית הספר?

מטעם “החממה ליזמות חינוכית” שהפעילה מועצה איזורית גזר, בראשות רותם ידלין, בה גם אנחנו משתתפים כמובן, נתבקשנו להכין תיבה שתייצג את המקום שלנו. בשיעורי הנגרות הילדים עמלו קשה – לנסר, לשייף, לפסל, להבריג ולהדביק, וכך יצרנו קלפי משלנו.

הצבנו מגש ועליו פתקים רבים ממערכת הבחירות הראשונה של 2019 (שהצלחנו להציל מזריקה לפח), והילדים לקחו פתקים וכתבו על גבם מה היו רוצים לראות בבתי הספר שלהם.

חלקם הציעו שיעורים חדשים, כגון, תפירה, סריגה, וטרינריה, עיצוב אופנה, תכנות, בניית משחקי מחשב ועוד.

חלקם הציעו דברים הקשורים לאווירה הכללית בבית הספר, כגון פינת משחקי ספורט פתוחה לשימוש חופשי, כלבייה, רדיו בית ספרי וכו’.

חלקם הציעו דברים הקשורים לזכויותיהם ומקומם בבית הספר, כגון, שיוויון בין מורים לתלמידים בדברים המותרים והאסורים, הפסקות ארוכות יותר או בתדירות גבוהה יותר, שיתופם בתכניות כגון בחירת טיולים ועוד.

הילדים שלשלו את פתקיהם הרבים לקלפי אשר הוצג בהמשך אל מול רותם ידלין (ראש המועצה המכהנת), יעקב הכט (מייסד בית הספר הדמוקרטי הראשון בישראל, מקים המכון לחינוך דמוקרטי וראש ארגון ‘ערי חינוך‘), שלי קרן (רכזת החינוך המועצתית) וכ-60 אנשי חינוך ושוחרי חינוך מהמועצה (ביניהם מורים, רכזים, רכזים חברתיים, מנהלי בתי ספר, הורים ועוד).

פתקי הבחירות של הילדים הועברו לרכזת החינוך המועצתית, בתקווה להשמיע את קולם ואולי אף ליישם חלק מרעיונותיהם.

וגם כמובן, הבטחנו לילדים סלפי של ראש המועצה עם הקלפי שבנו, והצלחנו.

נתינה בחזרה

חלק מבנייה של חברה בריאה וטובה, לתפישתנו, היא הסתכלות מעבר למעגל הקרוב שלי, לעולם הפרטי שלי – לראות את העולם הגדול ואת הקשיים של אנשים או יצורים אחרים בו, לראות צרכים שונים וקונפליקטים, ובין אם בוחרים עמדה או לא, לנהוג באחרים בחמלה.

אנחנו מאמינים גם בחשיפה של הילדים לעולם הרחב ומדברים איתם על נושאים שעולים ועל המקום שלהם בחברה הרחבה. כך למשל חוגי הבישול שלנו מוקדשים מדי פעם להכנת מזון לנזקקים, אותו מחלק הצוות לדרי רחוב, פליטים וגנים בשכונות מעוטות יכולת.

כדי לקיים שיח ער ומודע למתרחש סביבנו, חשוב להתעדכן וללמוד נושאים שונים, לכן על קיר הסיפרייה שלנו תלוי לוח שמתעדכן מדי פעם במתרחש בארץ ובעולם, כי אנחנו לא לבד כאן. כשנתלית עליו כתבה, לעתים עולה שיח בין הילדים ולפעמים הם גם משתפים את הצוות בתהיות, שאלות ודעות שונות.

כך הוקמה גם פינת התרומות למשפחות נזקקות “לא לשכוח לעזור”, ע”ש איתמר מוצפי ז”ל, נער אשר חרט על דגלו ראיית האחר ועזרה לזולת. בפינה זו אנו אוספים משחקים שאנחנו לא צריכים, בגדים וספרים אשר מועברים למשפחות נזקקות.