
אודות בית הספר
מתוך מסמך ההקמה של בית הספר
בלב מושב סתריה קם בשנת 2021 בית ספר דמוקרטי-יער.
בית הספר שואף למשוך אליו אנשים ששמחים להגיע בפתח שעריו מדי יום. יום שלא ביליתי בבית הספר הוא יום בו פספסתי את האפשרות לעשות דברים שאני אוהב, לפגוש אנשים שמקשיבים לי, ללמוד דברים שלא ידעתי, ללמד אחרים את מה שאני יודע והם עוד לא, לדון, להתנסות, לחקור ולצאת להרפתקאות שלא יכולתי אפילו לדמיין.
בית הספר פעול באופן דמוקרטי. יש בו רשות מחוקקת ורשות מבצעת. קהילת החברים בו מונה את כלל התלמידים, אנשי הצוות וההורים. זכות ההשפעה והדיון שווה בין כולם.

בית הספר משתמש בדרכים חווייתיות ככל הניתן ללמד את שלל המקצועות שבו, שכן מחקרים מראים כי מידע הנלמד באופן חוויתי נקלט טוב יותר, ובעתיד השימוש בו יהיה יעיל יותר מאשר בלמידה עיונית נטו, בגלל שהוא מוטמע ולא מאולץ. עם זאת, בית הספר מלמד את באיו גם איך ללמוד למידה עיונית, לבצע מחקר, לאתר מקורות ידע ולהתבטא באופן עיוני.
הלמידה בבית הספר היא למידה דיאלוגית, רב כיוונית, רב ערכית, רב יישומית.
בית הספר מנהל למידה במקצועות שונים ללא הבדל היררכי ביניהם, בין אם הוגדרו מקצועות ליבה או העשרה.
בית הספר מאמין כי כדי לדעת לאן אתה הולך, חשוב לזכור מאיפה באת, ולפיכך יקיים למידה מחוברת לטבע, לסביבה ולמלאכות עתיקות, לצד לימוד עדכני, טכנולוגי ורלוונטי לחיים המודרניים.
בית הספר נותן מענה לימודי במגוון דרכים מתוך תפישת הילד כאינדיבידואל ותפישת הילד במרכז, וכך נעשית השתדלות לאפשר לכל אחד מתלמידיו לבחור את האופן הנכון ביותר עבורו לגשת לחומר הנלמד.
בית הספר מיישם חינוך בגישה הוליסטית ומרחיב אופקיו להקניית יסודות תקשורת בריאה ומכבדת, פיתוח מיומנויות חיים בסיסות לצד עמוקות, שיח פנימי וחברתי רחב ועוד.
קהילת בית הספר מודעת לכך שאדם הוא אדם, וכל אדם באשר הוא זכאי לזכויות אדם בסיסיות, ביניהן הזכות לחירות, לשיוויון ולביטחון, ללא קשר לגילו/ה, ניסיונו/ה או גישתו/ה, ולפיכך שואפת לקיים אקלים בית ספרי תואם ככל הניתן.
בית הספר מכיר, מיישם ומלמד את זכויות האדם וזכויות הילד כחלק מגישתו הדמוקרטית וכחלק מתכנית הלימודים.
בית הספר הינו בית לכלל חברי קהילתו, ללא אפליה או הדרה על רקע דת, מין, עדה, צבע, נטייה מינית, דעה פוליטית או מעמד כלכלי.
הלומד בבית הספר
צוות בית הספר
צוות בית הספר מונה בתוכו אנשי חינוך, חלקם בעלי השכלה אקדמאית ותעודות הוראה וחלקם בעלי הכשרה בלתי פורמלית, בהתאם למקצועות הנלמדים.
אנשי הצוות הנבחרים הם אנשים מוכשרים, יצירתיים ובעלי עומק. בהרכבת הצוות משתדל בית הספר כי הוא יהיה מגוון ככל הניתן מבחינה עדתית, מינית, דתית וכד'.
אנשי הצוות נוקטים בגישה של דיאלוג פתוח עם הילדים, תוך הבנה שתהליך הלימוד אינו פעולה פסיבית והעברה של ידע המבוגר אל הילד, כי אם חקר וגילוי משותפים שמטרתם לאפשר ללומד כלים ללמידה עצמאית והיכרות פנימית עמוקה עם עצמו, תוך הבנה של עומק בחירותיו ומשמעות החלטותיו.

הורי בית הספר
הורי בית הספר הם חלק בלתי נפרד מהקהילה, בעלי זכות השפעה, דיון והצבעה שווה כיתר חברי הקהילה.
בית הספר שואף לשותפות ומעורבות הורית גבוהה ככל הניתן במתרחש, ודואג לשתף את ההורים בכמה שיותר התפתחויות מערכתיות ופרטיות בחיי ילדיהם, תוך שמירת קשר מתמיד עם ההורים, בהסכמתו של הלומד.
הורי בית הספר הינם אנשים שתופשים את חינוך ילדיהם ברצינות רבה ורואים בו מכלול של פנים שונות, שאינן נופלות בהיררכיה – חינוך אקדמי, חינוך ערכי, חינוך ללמידה עצמאית, חינוך לביקורת אישית ומערכתית, חינוך רגשי ובין-אישי.
"It takes a village to raise a child" – הורי בית הספר הם הורים שמאמינים באמירה זו ומבינים שמלאכת חינוך ילדיהם היא עבודה משותפת וקהילתית בה כל הגורמים בחייו של הילד פועלים ביחד למען גידולו, ביטחונו האישי ופיתוח מיומנויות עצמאיות ובריאות.
בוגר בית הספר
בית הספר שואף כי חבריו יגיעו לגיל בגרות כשבידם כלים להתמודדות טובה בעולם. בשאיפה זו:
בוגר בית הספר יהיה אדם בעל יכולת הקשבה לעצמו ולסביבה.
הבוגר יהיה אדם חושב ועצמאי, בעל תפישת עולם המבוססת על ערכיו הפרטיים, ידע רחב וניסיון.
בוגר בית הספר יהיה אדם שמעז לבחון, לבקר, להתנסות, לחלום, לטעות, להסיק וללמוד.
בוגר בית הספר יהיה אדם מודע ורגיש לזכויות האדם של כלל האנושות, יידע לחפש ולמצוא את מקומו תוך כבוד לחיפושם ומקומם של אחרים.
בוגר בית הספר יהיה אדם בעל ידע והתנסות במגוון רחב של נושאים, ויוכל בעזרת ניסיונו להתוות את המשך דרכו.
בוגר בית הספר יחוש שתמיד יש לו לאן לחזור, איפה לשאול ולהתנחם, ויראה בצוות בית הספר מורים לחיים.
הלמידה בבית הספר
בית הספר דוגל בגישה בה למידה מתרחשת בכל מקום ובכל עת, ומאמין כי בעזרת תיווך נכון, תהליך הלמידה נעשה באופן ערכי ומודע ובכך נשמר תודעתית מעל הכל.
לפיכך הלמידה נעשית בחלליו השונים של בית הספר, בחצר ובחורש הטבעי שבקרבת בית הספר ונמשכת לאחר שעות הפעילות, ביישום חופשי, תוך הרהור משותף בין הלומד למבוגרים (הצוות וההורים).
בית הספר מאמין כי ללמידה אין גבול, לכן בנוסף ללמידה המתוכננת מתבצעת גם למידה מזדמנת ולמידה מולטי דיסציפלינרית. הצוות מאפשר ומעודד יוזמות למידה המגיעות מתוך הקהילה כתוכן נוסף. בית הספר מאמין כי למידה היא תהליך שנמשך כל החיים, ולכן גם המבוגרים בבית הספר פתוחים ללמידה המגיעה מצד הלומד או בשיתופו.

הלמידה בבית הספר נעשית באמצעות שיעורים (קורסים) חצי שנתיים ושנתיים, מרכזי למידה, PBL (Project Based Learning), ועדות ורשויות בית הספר, למידה יחידנית ויוזמות נוספות שעולות במהלך שנת הלימודים.
תחומי הלימוד הנלמדים בבית הספר משלבים מקצועות ליבה (על פי משרד החינוך) יחד עם מקצועות "העשרה" רחבים נוספים, בתחומי האמנות הפלסטית, אמנות הכתיבה, אמנויות הבמה, מלאכות עתיקות,תנועה וחינוך גופני, מחשבים, דרך חינוך יערני וסביבתי שיכלול לימודי קיימות, חקלאות, סיירות, מיומניות יער וטבע, ועד למיומנויות חיים וידע כללי כגון: בישול, פיננסים, דמוקרטיה, זכויות האדם, בנייה, שיפוצים ועוד.
הלומד יכול לבחור את המקצועות אותם הוא מעוניין לרכוש, ללא העדפה היררכית בין המקצועות, מתוך אמונה שכחלק מזכותו של הילד לחירות, הוא זה שצריך להכתיב מה ילמד ואיך, והוא זה שיישא בתוצאות בחירותיו.
לקורסים מסוימים ישנן דרישות סף מתאימות, דבר שמבטיח כי הלמידה המתרחשת מותאמת לקבוצת הלומדים בשיעור, ומאפשרת לכל לומד, ללא קשר לגילו, לרכוש את הידע הרלוונטי עבורו.
הלמידה בבית הספר משלבת למידה חווייתית עם למידה עיונית, כדי לאפשר ללומד לרכוש מיומנויות שונות תוך הטמעת הידע באופן המתאים ביותר עבורו.
החונכות האישית
"אל תלך לפני כי אולי לא אצעד אחריך. אל תלך אחרי כי אולי לא אדע להוביל. לך פשוט לצדי והיה ידידי"
בבסיס חוויית הלומד בחינוך הדמוקרטי נמצאת התפישה לפיה הלומד הוא אדם שלם בזכות עצמו. בית הספר מכיר בכך שיחסו של העולם לילד כשווה לכל אדם הוא לעתים רחוק מהמציאות, ובשל כך נדרש ללומד ערוץ פרטני שיכול לתווך ולהיות לחבר אמת בתוך המערכת ומחוצה לה.
חלק מאנשי הצוות של בית הספר מונו לחונכים ועברו הכשרה מתאימה.
לכל לומד בבית הספר יש חונך, עמו הוא מבלה זמן פרטי שבועי (מפגש חונכות אישי שאורכו 20 דקות) אשר מטרתו היא ליווי ותמיכה בלומד בשהותו בבית הספר, קירוב ושבירת דיסטנס בין הצוות ללומדים, קידום תהליכים אישיים בחייו של הלומד, היכרות של הצוות עם ילדים שאינם בולטים מטבעם, אוזן קשבת לבעיות, דאגות וסוגיות שילדים נוטים לא להחצין, אפשרות לאדם קרוב בצוות אליו ירגיש הלומד שהוא יכול לפנות בעיתות קושי וקבלת תמונה מלאה יותר (מיפוי) של צרכיו האישיים של כל לומד.
בתחילת שנת לימודים מפורסמת רשימת החונכים ולאחר תקופת היכרות קצרה בוחר כל לומד חונך אישי (שלוש עדיפויות). הלומד יקבל את העדיפות הכי גבוהה שניתן מבין בחירותיו, ע"פ שיקולי המערכת. במידה ועולות בעיות או צורך בהחלפת החונך, הנושא נידון בוועדת חונכויות וצוות.
החונך מהווה גם ערוץ תקשורת עבור כל הגורמים בחייו של הלומד. כך הוא מקבל מידע גם מאנשי צוות אחרים ומהמשפחה ולא משתמש במידע זה לכל צורך למעט סיוע המתבקש מהלומד ולמעט במקרים המחייבים התערבות חיצונית או שחייבים בחובת דיווח (ע"פ חוק). במקרה של שימוש במידע, משתדל החונך לא להעביר מידע שאינו הכרחי ובמידת האפשר מיידע את הלומד בכך.
הבית
"אדם מסתובב בעולם כדי לחפש את מה שהוא צריך וחוזר הביתה כדי למצוא אותו"
ה"בית" של בית הספר הוא מרחב שפתוח בכל עת ונגיש לכולם.
בית הוא מקום שאפשר לצאת ממנו ולחזור אליו כשרוצים, הוא מרחב למפגשים בינאישיים וקבוצתיים, לשאילת שאלות באופן חופשי ויש בו מקום לחלום חלומות.
בחלל הבית לא מתקיימים שיעורים מובנים אך יש בו לעתים פעילויות פתוחות להצטרפות חופשית ויש בו גם אפשרות ללמידת עמיתים וליוזמות פתוחות וספונטניות של הלומדים או הצוות.
הבית מצויד בפינות משחק (קופסא, קלפים, הרכבה ועוד) ופינות רגיעה (פופים, מחצלת, שמיכות וכריות), בספרייה, בחומרי יצירה ובמשחקי דמיון.
כל חברי הקהילה מתקבלים בבית ללא דרישות מקדימות ובכל מצב צבירה.
הבית הוא מקום להתעצל בו כשחם, להתכרבל בו כשקר, לספר בו בדיחות או לנהל דיון רציני, לשחק משחק קלפים או לבנות מחנות ואוהלים.
הבית מלווה באיש צוות ובהרבה חום ואהבה לאורך כל היום, ולפעמים כשמתחשק, גם בתה או שוקו מפנקים ובהמון חיבוקים.
להמשך קריאה אודות בית הספר ניתן לעיין בעמודים הרלוונטיים: